1. Авдеева, Н.Н., Шведовская, А.А., Андреева, А.Д., Бурлакова, И.А., Ениколопов, С.Н., Зарецкий, В.К., Захарова, Е.И., Кочетова, Ю.А., Поскакалова, Т.А. (2024). Функциональная психологическая грамотность родителей и педагогов как условие построения эффективного общения с ребенком. Психологическая наука и образование, 29(1), 113-. DOI: 10.17759/pse.2024290109
Avdeeva, N.N., Shvedovskaya, A.A., Andreeva, A.D., Burlakova, I.A., Enikolopov, S.N., Zaretsky, V.K., Zakharova, E.I., Kochetova, Y.A., Poskakalova, T.A. (2024). Functional Psychological Literacy of Parents and Teachers as a Condition of Effective Communication with a Child. Psychological Science and Education, 29(1), 113-149. (In Russ.). DOI: 10.17759/pse.2024290109
2. Асаинова, А.Ж., Жилбаев, Ж.О., Мухамедиева, К.М., Абыкенова, Д.Б. (2025). Влияние цифровой грамотности родителей на стратегии обеспечения безопасности детей в интернете. Бiлiм, 2(113), 104-116. DOI: 10.59941/2960-0642-2025-2-104-116
Assainova, A.Zh., Zhilbayev, Zh.O., Mukhamediyeva, K.M., Abykenova, D.B. (2025). The impact of parents’ digital literacy on child safety strategies on the Internet. Bilim, 2(113), 104-. DOI: 10.59941/2960-0642-2025-2-104-116
3. Баринова, О.Г. (2020). Психическое здоровье детей в контексте психологической грамотности родителей. Бюллетень медицинской науки, 1S, 12-13.
Barinova, O.G. (2020). Parental psychological awareness and children mental health. Bulletin of Medical Science, S1(17), 12-13. (In Russ.).
4. Винникот, Д.В. (2023). Все мы родом из родительского дома: Записки психоаналитика. Пер. с англ. СПб: Питер.
Winnicott, D.W. (2023). Home Is Where We Start From. Essays by a Psychoanalyst. Trans. from Engl. Saint Petersburg: Piter Publ. (In Russ.).
5. Дубровина, И.В. (2014). Психологическая культура родителей как участников образовательного процесса. Гуманизация образования, 1, 6-15. URL: item.asp?id=21735290 (дата обращения: 10.05.2025).
Dubrovina, I.V. (2014). Psychological culture of parents as participants in the educational process. Humanization of Education, 1, 6-15. (In Russ.). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=21735290 (viewed: 05.10.2025).
6. Иванова, Е.В., Шаповаленко, И.В. (2025). Психологические характеристики родителей и эмоциональное благополучие дошкольников. Психолого-педагогические исследования, 17(1), 3-17. DOI: 10.17759/psyedu.2025170101 EDN: GQAXEQ
Ivanova, E.V., Shapovalenko, I.V. (2025). Psychological characteristics of parents and emotional well-being of preschool children. Psychological-Educational Studies, 17(1), 3- (In Russ.). DOI: 10.17759/psyedu.2025170101
7. Истратова, М.А., Пазухина, С.В. (2017). Повышение педагогической грамотности родителей в вопросах информационной безопасности дошкольников. Universum: Психология и образование, 4(34), 6-9. URL: item.asp?id=28903759 (дата обращения: 10.05.2025).
Istratova, M.A., Pazukhina, S.V. (2017). Improving pedagogical competence of parents of preschool children in the protection of children from harmful information. Universum: Psychology and Education, 4(34), 6-9. (In Russ.). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=28903759 (viewed: 10.05.2025).
8. Марголис, А.А. (2021). Новая научная грамотность: проблемы и трудности формирования. Психологическая наука и образование, 26(6), 5-24. DOI: 10.17759/pse.2021260601
Margolis, A.A. (2021). New Science Literacy: Problems and Difficulties of Formation. Psychological Science and Education, 26(6), 5-24. (In Russ.). DOI: 10.17759/pse.2021260601
9. Пастернак, Н. (2011). Воспитание ребенка: чего ждет семья от школы, а школа от семьи. Образовательная политика, 1(51), 84-87. URL: item.asp?id=26109856 (viewed: 10.05.2025).
Pasternak, N. (2011). Child upbringing: what the family expects from school, and what the school expects from the family. Educational Policy, (1)51, 84-87. (In Russ.). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=26109856 (viewed: 10.05.2025).
10. Современные модели и формы работы с родителями в дошкольных организациях: методические рекомендации (2013). Астана. URL: https://irrd.kz/sites/irrd.kz/uploads/docs/metodicheskie_razrabotki/mp18_rus.pdf (дата обращения: 20.05.2025).
Modern models and forms of working with parents in preschool organizations: methodological recommendations (2013). Astana. (In Russ.). URL: https://irrd.kz/sites/irrd.kz/uploads/docs/metodicheskie_razrabotki/mp18_rus.pdf (viewed: 20.05.2025).
11. Суворова, О.В., Пец, О.И. (2014). Специфика структуры психологической компетентности родителей младших школьников. Мир науки, культуры, образования, 6(49), 241-243. URL: item.asp?id=23006093 (дата обращения: 10.05.2025).
Suvorova, O.V., Petz, O.I. (2014). Specific structure of psychological competence of the parents of younger students. World of Science, Culture and Education, 6(49), 241-243. (In Russ.). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=23006093 (viewed: 05.10.2025).
12. Умняшова, И.Б., Новикова, Г.В. (2017). Развитие психолого-педагогической компетентности родителей обучающихся. Вестник практической психологии образования, 14(1), 14-18. URL: https://psyjournals.ru/journals/bppe/archive/2017_n1/Umnyakova_Novikova (дата обращения: 10.05.2025).
Umnyashova, I.B., Novikova, G.V. (2017). Development of psychological and pedagogical competence of parents of students. Bulletin of Practical Psychology of Education, 14(1), 14-18. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/bppe/archive/2017_n1/Umnyakova_Novikova (viewed: 05.10.2025).
13. Федорова, Ю.А., Хахлова, О.Н. (2017). Осознанное родительство как психолого-педагогический феномен. Педагогический журнал Башкортостана, 6(73), 16-24. URL: (дата обращения: 05.10.2025).
Fedorova, Yu.A., Hakhova, O.N. (2017). Conscious parenting as psycho-pedagogical phenomenon. Pedagogical Journal of Bashkortostan, 6(73), 16-24. (In Russ.). URL: (viewed: 05.10.2025). EDN: YVFMSE
14. Цукерман, Г.А. (2000). Две фазы младшего школьного возраста. Психологическая наука и образование, 5(2), Статья 3. URL: https://psyjournals.ru/journals/pse/archive/2000_n2/Tsukerman (дата обращения: 05.10.2025).
Zuckerman, G.A. (2000). Two phases of primary school age. Psychological Science and Education, 5(2), Article 3. (In Russ.). URL: https://psyjournals.ru/journals/pse/archive/2000_n2/Tsukerman (viewed: 05.10.2025).
15. Arnold,A., Goldschmitt, K., Rigotti, T. (2023). Dealing with information overload: A comprehensive review. Frontiers in Psychology, 14, Article 1122200. DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1122200
16. Carr, (2010). The shallows: What the Internet is doing to our brains. New York: W.W. Norton & Company.
17. Erikson,H. (1963). Childhood and society. 2nd ed. New York: W.W. Norton & Company.
18. Jorm,F. (2012). Mental health literacy: Empowering the community to take action for better mental health. American Psychologist, 67(3), 231-243. DOI: 10.1037/a0025957
19. Kambatyrova, A. (2022). Parents’ language ideologies in the context of trilingual education policy in Kazakhstan. International Journal of Multilingualism, 21(3), 1201-. DOI: 10.1080/14790718.2022.2153850
20. Parenting knowledge, attitudes, and practices. In: Parenting matters: Supporting parents of children ages 0-8 (pp. 45-47). Washington, DC: The National Academies Press. DOI: 10.17226/21868
21. Rideout,J., Foehr, U.G., Roberts, D.F. (2010). Generation M: Media in the lives of 8- to 18-year-olds. Menlo Park: Henry J. Kaiser Family Foundation.
22. Tlepbergen, Akzhigitova, A., Zabrodskaja, A. (2022). Language-in-education policy of Kazakhstan: Post-pandemic technology enhances language learning. Education Sciences, 12(5), Article 311. DOI: 10.3390/educsci12050311
23. Tlepbergen, Akzhigitova, A., Zabrodskaja, A. (2023). Bottom-up approach to language policy and planning in Kazakhstan. Societies, 13(2), Article 43. DOI: 10.3390/soc13020043
24. Widyawati, Scholte, R.H.J., Kleemans, T., Otten, R. (2021). Positive parenting and its mediating role in the relationship between parental resilience and quality of life in children with developmental disabilities in Java Island, Indonesia. Research in Developmental Disabilities, 112, Article 103911.